И...се взрях...в бледия конник...и неговото име беше...СМЪРТ...и адът го следваше.
Уестърнът винаги е имал притегателната сила на Дивия запад, за някои това са героичните и самотни каубои, които сеят справедливост с дулото на пистолета си, а за други - това са безстрашните индиански войни, които винаги ще носят духа на безграничната свобода и полъха на прериите.Популярните филми-уестърни фокусират върху живота на героя самотник и скитник, обичайно каубой или стрелец (gunslinger). Героят притежава всички атрибути, съответстващи на историческия период - каубойска шапка, кърпа срещу прах, шпори, оръжие - револвер или пушка, седло и кон.Важна характеристика на уестърна е сблъсъка на примитивния начин на живот с новаторския способ. Често този конфликт се демонстрира чрез символични сблъсъци на характери.
Едно от най-известните фрази - клишета родени от масовата култура на XX век определено е "спагети уестърн".Той възниква през 60-те години на миналия век, когато италианските студиа започват да правят нискобюджетни продукции, заснимани на открито (напр. в някоя испанска пустиня), която прилича на ландшафта в западните щати за разлика от традиционния холивудски подход. Тяхната уникалност се таи в начина на представянето на историята – думите се заместват с погледи, а разговорите с напрегнати паузи, което превръща всеки филм в емоционален шедьовър. Липсва характерния за уестърн жанра романтизъм – животът е брутален и смъртоносен, силните са господари, а слабите - безволеви роби.Прототип на спагети жанра е трилогията на Серджо Леоне "За шепа долари", "За няколко долара повече","Добрият,Лошият и Злият". Тези филми действително са пародийни. Те свалят идеологическото було на класическия уестърн и „правилното” насилие и представят нещата, както са си – смърт и мъчения заради дребни, жалки амбиции и интереси, заради честолюбие, заради самата жажда за кръв. Заради играта, кой ще успее пръв да извади револвера. Оттук и задявката с епизоди, имена, гегове от класиката на жанра. Онова което е било представено като сериозно, тук получава истинския си облик – на фарс!И червенокожите вече не са на мода. Серджо Леоне съвсем ги махва. Серджо Леоне обаче създава съвсем сериозен уестърн. С положителни и отрицателни герои, с тъжни човешки истории и наченки на социална критика – „Имало едно време на Запад”.За да се получи този бавен, изпипан, с виртузни елипси, тъжно тържествен и в крайна сметка епичен филм, освен гения на Леоне, Бертолучи (съсценарист),Бронсън,Фонда,Робардс са били нужни поне още две неща - музиката на Енио Мориконе и камерата на Тонино Дели Коли.
И накрая, наистина ли жанра е мъртъв ?? Куентин Тарантино и Мартин Скорсезе са само част от режисьорите, които се вдъхновяват от този жанр. „Ескорт до затвора” на режисьора Джеймс Манголд е един много сполучлив уестърн. В последния филм на Тарантино “Безславни копелета” Брад Пит води отмъщение срещу нацистите в типичен спагети уестърн стил. Какъв невероятен празник е това за някои.
Няма коментари:
Публикуване на коментар